PRESSEMEDDELELSE
København den 18. oktober 2017

NY anbefaling fra verdensledende gynækolog:

Farvel til hormoner som førstevalg til kvinder i overgangsalderen

18. oktober er ”World Menopause Day” og dagen fejres med en bemærkelsesværdig ny anbefaling til verdens kvinder i overgangsalderen. Formand for Den europæiske Gynækologforening, professor Andrea Genazzani, anbefaler at kvinder med symptomer på overgangsalder, vælger det aktive stof DT56a, som førstevalg i stedet for hormonbehandling. Studier har bevist at DT56a udmærker sig ved at have en stimulerende effekt på østrogenreceptorer i hjernen – uden, som tilfældet med hormoner, at påvirke underliv og brystvæv.

Mange tusind danske kvinder lever hver eneste dag med overgangsalderens mange livskvalitetsnedsættende symptomer, bla. svedeture, manglende sexlyst og humørsvingninger. Hormonbehandling er en velkendt behandlingsform som med sine bivirkninger bla. tilknyttes til brystkræft. Netop derfor har både kvinder, læger og gynækologer i årevis efterspurgt alternative og veldokumenterede behandlingsformer.

På den netop afholdte 12. kongres i European Society of Gynecology, kom endelig det gennembrud for alternativ behandling i overgangsalderen, som verdens kvinder har ventet på. I en ny anbefaling, præsenteret af professor Andrea Genazzani som også er formand for Den europæiske Gynækologforening, opfordrer han lægeverdenen til at ændre deres tilgang til overgangsalderen og i stedet anbefale det plantebaserede, hormonfri og veldokumenterede alternativ DT56a som førstevalg til kvinder i overgangsalderen.

”Overgangsalderen er forbundet med store forandringer i det endokrine system. Disse forandringer har stor indvirkning på flere funktioner i hele den kvindelige organisme. Det hører med til vores rolle som gynækologer, at behandle og afhjælpe det ubehag og de problemer, som fører til en dramatisk reduktion af livskvalitet for kvinder i overgangsalderen. I østrogenreceptorerne, som ikke længere bliver stimuleret, ligger kernen til hormonforandringerne – i hjernen, i skelettet, i huden og i det reproduktive system. Uden østrogen forårsager disse receptorer en kæde af hændelser, som har stor indvirkning på kvinders livskvalitet”.

”Med anbefaling af DT56a tilbydes kvinder et mildere og hormonfrit førstevalg. Det aktive stof er veldokumenteret, videnskabeligt funderet og giver den nødvendige effekt ved at være målrettet østrogenreceptorerne, samtidig med at risiko for bivirkninger minimeres. DT56a er hormonfrit og påvirker hverken underliv eller brystvæv”, siger professor Andrea Genazzani, formand for Den europæiske Gynækologforening.

Baggrunden for den nye anbefaling, er naturligvis en stor usikkerhed forbundet med konventionel østrogenmedicin. Frygten for bl.a. brystkræft har ført til, at rigtig mange kvinder vælger at gå udenom hormonbehandling og tackle problemerne på egen hånd – med alle de gener og ubehag, der følger med i overgangsalderen og senere i livet. Med anbefaling af DT56a kan verdens kvinder med god samvittighed endelig vælge et veldokumenteret alternativ.

DT56a er veldokumenteret og bag den nye anbefaling ligger mere end 20 publicerede studier. Studier der viser, at DT56a har samme gode effekt som hormonbehandling. Et sammenligningsstudie viste bl.a. at DT56a har en tilsvarende indvirkning på det neuroendokrine system i hjernen og øger niveauet af endorfin og allopregnanolon, som ligner effekten af østrogen. Desuden har DT56a vist sig at øge knogletæthed (BMD) gennem ny knogledannelse og at afhjælpe vaginal tørhed. Gener som blot er nogle af dem kvinder i overgangsalderen døjer med.

I Danmark findes DT56a kun i kosttilskuddet Femarelle. Du kan læse mere om de tre produkter her på siden.

”Femarelle har i årevis været de norske og svenske kvinders foretrukne tilskud i overgangsalderen. I år er serien lanceret på det danske marked og vi er naturligvis ekstremt beærede over, at professor Andrea Genazzani nu vælger at blåstemple og anbefale DT56a, som er den aktive og veldokumenterede ingrediens i Femarelle, som førstevalg til behandling af kvinder i overgangsalderen”, siger Charlotte Ringgaard Andersen, ansvarlig for Femarelle i Danmark.